Hopprep är min nya last…

Så det började för ett par veckor sedan, jag tog upp hopprepet på gymmet och började hoppa lite smått. Först blev det väldigt stapplande och trevande. Körde dubbelhopp mellan varje snurrning om ni fattar. Vevade så pass långsamt att jag hoppade två gånger innan repet kom runt igen. Jag slog mig på benen, trampade på repet, kom knappt tio hopp innan jag var tvungen att börja om bara för att jag inte fick in perfekt tajming. Men skam den som ger sig.

Repetition är kunskapens moder!

Så jag fortsatte att snubbla å slå mig på benen, armarna, ryggen… ansiktet… sakta men säkert kom tekniken. Jag tog hjälp av diverse youtubefilmer för att få lite inspiration på vad man kan göra med repet och hur man gjorde dessa saker. Jag övade och övade, började skutta, hoppa isär med benen, springa på plats, korslägga armarna och så vidare.

För tillfället kör jag styrketräning två dagar i veckan, och som uppvärmning kör jag 20 minuter med hopprep, sedan när jag är klar kör jag 20 minuter till som “nedvarvning”, riktigt jobbigt att hålla koordinationen på plats när man är trött, men det är så kul när man sätter det. Jag har börjat med lite olika kombinationer som jag försöker göra. Och när man väl kommer in i ett flow så är det så jäkla roligt! Mestadels består den av… Ja det är ju inte lätt att skriva det i ord, får försöka spela in en film med det nångång, iaf. Det innefattar hopp på stället, korsläggande av armar, veva lite med repet på sidorna av mig, lite slalomåkning och liknande.

Det gick ju faktiskt så långt att jag åkte iväg och köpte mig ett eget hopprep då jag tröttnat på de som var på gymmet. Så nu har jag mig ett kullagrat hopprep av vajer som är omsluten med plats, så det är ett relativt snabbt hopprep. Och jag kan ju säga att det svider rätt så ordentligt när man missar och träffar sig på benen, armarna, ryggen eller andra delar av kroppen. Värst är det när ryggen får sig en snärt, för då är det oftast en bra hastighet på repet också. Hade ett rejält märke efter ett pass… Gött så!

Det jag märkt med hopprep är att vaderna får sig en rejäl omgång, brukar kännas bra länge efteråt, vilket är bra då jag inte tränar vader under styrkan.

Ruskigt roligt är det och jag kan verkligen rekommendera det om ni känner för att få lite variation till er vanliga träning 🙂

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.