Japan – Hemresan

Så var jag hemma i Sverige igen. Jag kom hem igår vid 21-snåret efter att ha varit på resande fot i ungefär 45 timmar. Jag kan väl utan att överdriva säga att det var galet skönt att krypa ner i sin egen säng igen!

Det hela började vid 07.30 tiden på Måndag morgon i Japan (23:30 Söndag i Sverige), då hade jag packat klart allt hemma hos Jason och det var dags att ta sig in mot flygplatsen för att börja resan hem. Jason följde med mig hela vägen och vinkade av mig, mycket vänligt gjort!

Sedan väntade en flygresa till Hong Kong med en mellanlandning i Taipei, så samma väg som jag åkte till Japan. Väl i Hong Kong så åkte jag in till stan för att hälsa på Fredrik några timmar innan planet skulle gå vidare mot London. Vi skulle mötas på Centralen var tanken och det var lätt att gå dit hade han sagt. Så bra tänkte jag och började leta mig fram i alla gångar och rulltrappor.

Jag frågade efter vägen 2 gånger, jag tittade på hur många kartor som helst utan att lyckas navigera mig fram till rätt ställe. Och när jag väl hittade ställen jag skulle kunna gå till så var det spärrar där för att man behövde ha tunnelbanebiljett. Jag var otroligt förvirrad men som tur var så hittade Fredrik mig gråtandes i ett hörn där jag låg i fosterställning. Eller ja inte riktigt så illa, men det vart lite hopplöst! Jag hade även tänkt låsa in mitt handbagage någonstans på stationen men det fanns ingenstans att hitta boxar till det så jag fick släpa runt på allt hela tiden, lagom gött 😀

Hur som haver så hade jag och Fredrik det väldigt trevligt i Hong Kong! Vi tittade på grejer och åkte upp på en utkiksplats för att se hela stan i mörkret o.s.v. Riktigt kul att se honom igen, det var typ 7, 8 år sedan sist så det var på tiden!

Efter att vi skiljts åt på stationen så gav jag mig tillbaka till flygplatsen och la mig på en bänk i väntan på att planet skulle bli klart för påstigning. I mitt stilla sinne låg jag där och hoppades innerligt att jag inte skulle behöva sitta bredvid någon “Henry” igen… Som tur var så var det två väldigt lugna britter jag satt bredvid så det vart lugnt. Lite film blev det på planet och mycket sovförsökande. Otroligt obekvämt var det att försöka hitta en position att sova på när jag glömt min nackkudde. Lagom stel i benen så reste jag mig upp efter 13 timmar och klev av planet.

På Heathrow så hände inte särskilt mycket, det var mest väntande, det som var mest betydelsefullt var att jag hittade en toalett snabbt efter att jag kommit av planet. DET var skönt! Annars blev det lite taxfreehandlande och inväntande på nästa flight som skulle ta mig till Stockholm. När jag väl satt på det planet så kändes det nästan som om jag var hemma. Två timmars flyg och kanske den mjukaste landning jag varit med om på länge så stod jag där med mitt bagage på Arlanda och kände fädernesluften strömma genom mina lungor.

Jag hade bestämt träff med en kompis inne i Stockholm eftersom det var ett tag kvar tills dess att mitt tåg skulle gå. Tåget från Arlanda till T-centralen hade jag råkat boka med ett SJ-tåg istället för ett Arlanda express vilket gjorde att jag inte kunde byta tåg hur lätt som helst. Sedan fick jag reda på att en enkelbiljett från Arlanda till T-centralen kostade 260kr! TVÅHUNDRASEXTIO. Jag förstår inte hur det kan vara så dyrt, jag tyckte det var dyrt i alla fall… I Hong Kong kunde jag åka tur och retur från flygplatsen in till stan för 85kr. Det hela betydde i alla fall att jag tog en flygbuss istället, var rätt skönt att få färdas på rätt sida vägen för en gångs skull 😉

På T-Centralen så hittade jag boxarna väldigt lätt i alla fall så jag slapp springa runt med handbagaget! Lyckades klämma in allt i ett skåp och var väldigt glad för det! När jag stod där och valde skåp så kom Johan och mötte upp mig, jag och Johan har spelat WoW ihop och snackat rätt mycket de senaste 5-6 åren och detta var vårat första möte i verkligheten. Mycket trevligt! Vi gick och käkade lite lunch och snackade skit innan han var tvungen att bege sig vidare. När vi skiljts åt så gick jag till Sci-Fi-bokhandeln i gamla stan och köpte mig lite böcker. Och här hände något helt otroligt. När jag kom in i butiken så var det helt tyst… det var fullt med folk men det var helt ljudlöst. SÅ ENORMT SKÖNT! Efter att ha spenderat ganska mycket tid i affärer i Japan där öronen blir konstant våldförda av hög musik och skrikande reklam från tvskärmar så var det en välsignelse att få ha det lite tyst runt om sig i en affär :).

När väl det var klart blev det en fika på stationen innan jag satte mig på tåget. Tågfärden hem gick väldigt fort och lätt vilket var skönt, jag kom till och med fram på utsatt tid vilket förvånade mig! På stationen så stod syrran och väntade, så hon körde hem mig, väldigt snällt!

Nu så är jag hemma och alla väskor är tomma. Stökigt är det fortfarande men det struntar jag högaktningsfullt i, det får det vara tills nån kommer på besök, då städar jag 5 minuter innan ;). Kröp väl ner i sängen runt 23-snåret och det var som natt och dag från hotellsängar och annat jag sovit på under de senaste 3 veckorna. Rena rama himmelriket!

Så var den resan slut, och det som nalkas nu är ett sorterande bland bilder… Men det tar jag när jag landat lite mer 🙂