Det här med att innehåll driver innehåll.

Jag har börjat tänka mig för både en och två gånger innan jag klickar mig in på sensationsrubriker på diverse “nyhetssidor” så som Aftonbladet eller Expressen. Jag blir mer och mer irriterad över innehållet på dessa sidor, för att inte tala om kvalitén på artiklarna.

Alla är nog inte medvetna om det, men sidor som dessa (och media i övrigt) så fungerar det som så att för varje klick eller sidvisning något får, desto mer av dessa artiklar/klipp kommer att läggas upp.

Exempel:  Expressbladet lägger upp en artikel om en dokusåpa i sin nätupplaga av tidningen, samtidigt lägger de upp en artikel om oroligheterna i Egypten. Artikeln om dokusåpan får 100.000 visningar, den om Egypten får 20.000 visningar. Dessa visningar ger intäkter genom reklam o.s.v. och driver alltså in vinst till bolaget. Då de får mer intäkter av 100.000 visningar än 20.000 så skriver de nästa dag två eller tre artiklar om dokusåpan. Detta genererar sidvisningar, mer intervjuer kommer upp och filmklipp av vad som hänt i programmet. Rapporteringen om Egypten läggs det dock inte lika mycket vikt på, eftersom det inte ger samma intäkter.

Detta är helt naturligt då de vill tjäna så mycket pengar som möjligt och skriver då vad folket “vill” läsa om. Ha också i åtanke att det är mångdubbelt billigare att skriva om en dokusåpa än om en kris i mellanöstern.

Denna uveckling är inte exklusiv för nyhetsmedia utan finns även på Facebook och YouTube. Har du tittat på mängder av videos med söta små kattungar så kommer du enbart att få tips om att titta på fler videos med kattungar o.s.v.

Vad är då problemet med att rikta innehållet mot det som köparna vill ha?

Som jag ser det så är att brukarna helt enkelt blir på tok för enkelriktad i sitt sätt att tugga i sig information. De som verkligen vill ha matnyttig information kommer naturligtvis alltid att få tag på den, de undviker de medier som mer och mer blir skvallerpress istället för nyhetsleverantörer. Det är den del av befolkningen som inte orkar/vill/kan få tag på annan information än den som de största aktörerna basunerar ut som är i riskzonen för att bli offer av ett väldigt enkelriktat tänkande.

Det är därför jag tycker att vi ska försöka bojkotta dessa sätt att tänka så mycket som möjligt. Det är därför vi ska sluta klicka på saker som pockar på vår uppmärksamhet med “HÅNGELLURAD”, “SPRITFESTEN”, “KRISPANIKSKRÄCK”, “ORDATTACK” o.s.v. Desto mer vi klickar, desto mer kommer de att skapas. It’s as simple as that.

Vill ni läsa nyheter utan massa lullull? Testa Text-TV, det är hur bra som helst. Ladda ner appen och börja bläddra!