Clerks.

Clerks är en av mina absoluta favoritfilmer. Den är skriven och regisserad av min husgud Kevin Smith.

clerksposter

Jag vill tro att den håller än, alltså att om någon som får se den för första gången just nu också skulle tycka att den är underbar. För mig så håller den såklart, men jag tycker alltid att det är svårt att veta om det är nostalgins skimmer som gör det eller om filmen faktiskt håller.

Filmen har gjort sig känd för sin dialog och att det verkligen är en lågbudgetfilm gjord av en student som hoppade av filmskolan och hade inga pengar. I ärlighetens namn finns det inte mycket mer än dialog i filmen, men det är allt den behöver, härligt snack och udda karaktärer, och det har den gott om.

Det hela utspelar sig i en liten närbutik någonstans i New Jersey, USA. Huvudkaraktären Dante blir inringd för att jobba på sin lediga dag och allt krånglar för honom. I videouthyrningsstället som ligger precis bredvid så arbetar Randal, något av en uppviglare tillika bästa vän till Dante. Vi får helt enkelt följa med på deras underbara dag full av kunder, försäljare, vänner och upptåg.

Jag har haft det lite som ett uppdrag att introducera oinvigda till denna härliga film, och mig veterligen så har det alltid fungerat bra, den har gillats starkt. Men det var ett tag sedan jag hittat någon som ej sett den så därför min osäkerhet om den håller. Dessutom var det ett tag sedan jag själv såg filmen, men för mig kommer den absolut att hålla, om inte annat för att jag antagligen kan prata med i dialogerna.

Filmen har hittills fått en uppföljare och nästa år så kommer det en tredje installation av mästerverket. Tvåan var annorlunda men fortfarande rolig och har ett par riktigt klassiska scener, så som ettan. Så nu håller jag tummarna för att trean blir sevärd!

Men hur gjorde nu en pank Kevin Smith för att finansiera sin första film? Enkelt, han skaffade tiotalet kreditkort och belånade sig själv så in i helsefyr i hopp om att det skulle gå vägen. Tur för honom att det funkade!

Är du sugen på att se den så finns den att streama på Viaplay om du har den tjänsten, annars finns den att köpa eller till och med på youtube tror jag? Är du i närheten av Skövde annars så är det bara höra av sig så ordnar jag en privat visning!

Clerks har jag givit 5 av 5 i betyg, för den är så underbar.

The Daily Show with Trevor Noah

Jon Stewart lämnade The Daily Show tidigare i somras. Paniken steg hög runt om i landet, VAD SKULLE HÄNDA NU?! TRAGIKEN! PANIKEN! AAAAAAAAAAAAAAHH

Visade sig att det inte var någon större grej ändå. Har nu sett första avsnittet med Trevor Noah och det rullar på fint, det är bra, det är roligt, det är bara en annan person som framför skämten. Sedan får vi se hur pass slipad Trevor är, för om något så var Jon slipad!

Ska bli spännande att följa detta och se hur det går, jag tror det kan bli bra. Men sedan är jag ju en obotlig optimist också.

Oj järnspikars var klockan blev mycket, dags för säng!

Allas vår supermåne

Lite lustigt är det ändå, alla super som används i tabloiderna. Vet inte hur super den var egentligen, är nog ganska svårt att se skillnaden i storlek med blotta ögat, speciellt när en inte har en referens till den i färskt minne.

Jag stapplade ut trött som en tok i natten för att titta på detta spektakel, det var najs, ingen sån WOW-grej riktigt kände jag, utan bara najs. Kan ha berott på att det var ganska molnigt så att allt blev dassigt, men fortfarande.. najs.

När jag åkte bussen till jobbet lite senare så höll allt på att ta slut, snart var månen hel igen och så var det bara att vänta i 18 år på att det ska hända igen. 18 år, det är rätt lång tid.

Det jag tänkte på när jag såg skuggan försvinna från månen var att det faktiskt var en skugga på månen. Det om något känner jag är häftigt. Hur ofta får vi se den egentligen? Skuggan av alla nu levande varelser på jorden gjorde sitt avtryck på månen, nästan alla kunde se det. Det för mig är fantastiskt. I ett stort oändligt universum så kan vi då och då se skuggan av klotet vi springer runt på. Fantastiskt.

Nu kom Rollergirl – Dear Jessie igång på Spotify, det betyder att det är dags att gå och lägga sig.

Cykeln

De senaste dagarna har jag börjat använda min cykel lite mer frekvent, jag antar att något sattes igång när jag cyklade runt med Dave i Vancouver. Det var ganska mycket cykelgrejer över lag när jag var där, inte bara det att vi cyklade en sväng utan det fikades på caféer med cykeltema, det sågs på cykelfilmer och gicks i cykelspår på berget. Som sagt så var vi även iväg och kollade på en cykeltävling i Cyclocross.

Så bland det första som hände när jag väl kom hem var att jag tog min kära järnhäst och hojjade upp för berget där jag cyklade den gröna milen. Det var riktigt najs att använda cykeln på annat än landsväg. På ett sätt kändes det lite som om cykeln kom till liv på ett annat sätt då den faktiskt är gjord för att köra lite än just enbart landsväg och asfalt.

Så idag när jag gav mig ut på en cykeltur så hade jag i åtanke att dra mig upp för berget igen, men jag tänkte värma upp först med ett varv funt karstorp. När jag väl låg där på cykelvägen runt karstorp så kände jag det att jag inte ville upp på berget. Jag ville köra ett varv till fast ta en lite mindre stig istället för cykelvägen. För att verkligen testa på lite terrängkörning med cykeln.

Sagt och gjort, jag begav mig in i skogen på den smala stigen som var täckt med löv och ganska lerig. Det var riktigt kul! Så kom jag till ett ställe där jag skulle köra över ett litet hinder. “Äh jag testar” tänkte jag och försökte ta mig över på cykeln istället för att gå av.

Ett tips till er när ni ska ger er på sådant för första gången… Klicka ur era cykelskor ur pedalerna, det är mycket lättare att rädda upp sig när en väl börjar välta, när väl skorna sitter fast är det inte alls lätt.

wipeout

Så där låg jag helt plötsligt på backen med ett leende på läpparna, men vad gör det att bli lite skitig? Ingenting, så jag reste mig bara upp, klev över hindret och cyklade iväg igen. Det var liksom befriande på något sätt, kan inte riktigt förklara varför, det bara var det.

Jag fortsatte en bit till in på stigen tills den kom ut på en gångväg runt karstorpssjön, då tog jag vägen ut till cykelbanan och körde runt resten av varvet och tog mig sedan hem.

Det var en jättehärlig cykeltur och jag börjar nästan bli övertygad om att jag ska införskaffa mig en mountainbike till nästa säsong… Men säker är jag inte, inte än!

Min andra superkraft!

Detta är ett inlägg som återkopplar till ett jag gjorde i Juli där jag gick igenom mina superkrafter. Dock kom jag bara ihåg en av dem, den andra hade så snällt så bara flugit ur huvudet på mig. Naturligtvis lovade att återkomma när superkraften väl uppenbarade sig för mig. Och nu, två månader senare, så kom jag ihåg vad det var!

Jag kan somna precis när som helst! Eller ja inte precis när som helst det är inte så att jag har narkolepsi och bara somnar in titt som tätt, men om jag går och lägger mig och tänker “nu jävlar ska jag sova” så somnar jag som en sten ganska snart därefter.

Då sömn är en rätt vital del av ens liv så ser jag det som en superkraft att kunna detta då det inte är alla förunnat, vilket jag verkligen tycker är synd, för det är skitnajs, just sayin.

En grej jag tycker är lite mysig är när jag skickar ett sms när jag precis ska sova, sedan vaknar jag och ser när svaret kommit in och kan därigenom räkna ut under vilket tidsspann som jag somnade, ibland kan jag gå från klarvaken till djup sömn på bara någon minut. Låter lite konstigt då sömn är ett av/på-läge, men det är just att veta när på-läget dras igång för sömnen, det är det jag gillar!

Så nu vet ni min andra superkraft, kommer jag på fler så lär jag fylla på!

Jetlag

Det verkar nästan som om jag inte blev drabbad av det! Än är det kanske lite tidigt att ropa hej iofs.

Men jag sov hela natten igenom och är nu trött, så alltså dags att sova igen. Spännande att se hur det verkar i morgon.

Håll tummarna!

Fridens

Sådär trött igen

Åldern börjar ta ut sin rätt, kan inte vara uppe sådär länge längre utan att bli helt kokt i huvudet och inte veta vad som är upp eller ner. Men det har väl sin charm det också på sitt sätt.

Om jag räknat rätt nu så är jag inne på timme 31 nu och det är nog dags att ta och lägga sig bannemig. Nog för jag var trött förra veckan efter den sträckan, men detta tar priset!

Sjukt skönt att vara framme i alla fall, det är en sak som är säker.

Hockey hockey hockey

En hel del utflykter gjordes denna dag får jag nog faktiskt säga. Den sista dagen innan hemfärd var full med aktiviteter och äventyr. Bland annat åkte vi upp till norra sidan av Vancouver för att kolla in utkiken från berget Cypress. Mycket vackert, myyycket vackert!

Sedan när vi ändå var där så tog vi oss en rejäl promenad där uppe, vi gick längst med två olika mountainbike-spår som går ned för berget, även om vi gick upp för ett spår och sedan ner för ett annat. Det var sån jäkla lutning att jag inte visste vart jag skulle ta vägen riktigt. Strupen kan slänga sig i väggen så att säga! Men fint var det, och häftigt för de har byggt massa ramper och grejer där i backarna för folk som är galna.

Sedan på kvällen så var det hockey! Vancouver Canucks mot San Jose Sharks. Tyvärr så spelade Canucks så dåligt så att hälften hade varit nog. Sedinarna var med så det var lite kul, men de förlorade med 4-0, inte så kul.

Men nu ska jag ta och sova. Det roliga med att sova är att jag nu efter 6 dagar har ställt om mig ordentligt till Kanada-tid, och då ska jag åka hem, vafan! Får hoppas att mitt “knep” för att inte få jet-lag på hemvägen fungerar. Mer om det lär ni få höra om i morgon.

A day spent outside

I spent most of my Monday outside, might as well when the weather is good! Clear skies and sunny all day long, it has been absolutley fantastic!

In the morning Dave asked me if I wanted to go for a bike ride, and that I wanted. I borrowed a helmet and a bike from him and we got out and took a 13km ride around Stanley Park. It was so beautiful out this morning, and since it’s not tourist season there wasn’t that many people out and about that early.

12021924_10153258375082989_1031156285_n

We stopped a few times to take some pictures, and on this one you can se the Vancouver skyline, isn’t it nice? Also two of Daves bikes, they are also nice!

When this was done and we got back home I almost instantly took off to enjoy the city some more in the nice weather. Left the house at about 10 maybe, and got back at 19.15 or something. The last hour I spent watching the sun set from 2nd beach at Stanley Park. I truly enjoyed that.

So what can you learn from all this? Well… if you want to go to Vancouver, do it when it’s nice weather!

Cyclocross and wind

Today I finally got to see how my bike is supposed to be used. Dave took me to a Cyclocross competition! It was quite exciting actually, even though there was limited heckling going on. Usually the heckling is a big part of it all, but today they didn’t really say that much. Anyway!

So it took place in a park, you ride the course for one hour, the one who does most laps in that hour wins. During the race you have to get off the bike and run with it on a few places, which makes this kind of bike racing a bit different from other bike races. It’s pretty much that thing that is unique for Cyclocross!

It was really fun to watch and it actually looked pretty neat, I might even look up if there are some races around where I live when I get home so I can go and watch it. And in due time maybe even participate.

In the afternoon I went for a stroll a long the shore line. It was really windy today and while I was standing there, listening to an audibook and taking a few pictures of the bay, I notice that someone has come up and stands real close to me, like he’s talking to me. So I take out my earplugs and say “sorry, did you say something?” And he was all like “That boat, it was out there 30 minutes ago, you should call the Coast Guard because it will crash in to the beach in an hour or so!” and then he just takes off running. I should add that he actually was out for a run, but anyway. I didn’t call the Coast Guard, mostly because I don’t get any service over here and I wouldnt know what number to call. I will give you an update tomorrow if the boat is still out there or not…