Det här med att försova sig.

Denna Torsdag så vaknade jag på ett jättehärligt sätt. Jag vaknde genom att min telefon låg och vibrerade på bordet, jag lyfte upp den och kände igen numret men kunde inte riktigt placera det. Sedan slog det mig att det var jobbet som ringde…

Sedan insåg jag att klockan var 07.45 och anledningen till att jobbet ringde var helt plötsligt inte lika underligt längre. Mest för att jag skulle varit på jobbet vid 07.00…

Tydligen hade jag lagt mig utan att sätta igång några alarm alls, alla alarm var helt av och jag sov som en underbar vårdag… Uppvaknandet blev väldigt abrupt och hetsigt dock, 08.00 stämplade jag in på jobbet och det var fullt upp. Det gjorde hela dagen lite skev och jag fattade inte riktigt vad som hände.

Det händer väldigt väldigt sällan att jag försover mig, men det verkar snitta 1 gång per år… And I hate it, HAET IT!

Det här med att ha . i rubriker.

Jag vet faktiskt inte varför jag använder . i rubriker, jag tror att det mest är en rolig grej, mitt sätt att rebella mot reglerna och “STICK IT TO THE MAN” så att säga.

Ni kommer få fortsätta läsa punkter i rubrikerna här, för att jag tycker det är småkul. Och som min far brukar säga “Alltid irriterar det någon!” 🙂

Det här med att ha semester 3.

Inte nog med att jag varit i Holland och Jämtland detta år, det blev även en liten kortis under höstlovsveckan.

Jag och ett par vänner fyller/fyllde 30 nu i höst, mellan Oktober och December så smäller det lite här och var vilket gjorde att en resa planerades in. “30-års-kris-resan” även kallad. Det blev en liten kortis, Torsdag-Söndag då vi drog iväg till Dubrovnik i Kroatien.

Det var utan att överdriva så enormt vackert i Dubrovnik att jag knappt har ord för det. Gamla stan var helt fantastisk och historian kring den ännu mer fantastisk. En stad som uppfördes under 600-talet och på 1400-talet byggde underjordiskt avlopp och vattensystem är ganska galet. Tänk på att t.ex. London hade sitt avlopp ovan jord även på 1800-talet. De var helt klart före sin tid dedär Kroaterna!

Vädret var runt 20an och samma värme i vattnet så det blev allt lite badande i det adriatiska havet, kallt när man väl hoppade i men sen var det underbart skönt!

Det drygaste var väl att planet dit gick 07 på morgonen, så vi åkte från Mariestad runt 01-snåret, vilket gjorde att jag kvällen innan gick och la mig vid 19! Vafan var det om, aldrig gjort innan och kommer aldrig göra igen. Man ber nästan om problem när man går och lägger sig före 20-talet på kvällarna :).

Det här med ekonomi.

Nu när jag faktiskt har haft ett jobb i över ett år där jag fått en stadig inkomst måste jag säga att det var mycket lättare att spara pengar när jag inte tjänade så mycket. Helt plötsligt har jag kommit till en situation där jag nästan kan köpa vad jag vill på direkten utan att behöva tänka så mycket på konsekvenserna. Detta skrämmer mig så till den milda grad!

Jag har alltid varit toknoga med pengar och vad jag gör med pengarna, men det senaste så har jag tappat lite kontroll. Jag måste hitta sätt att förhindra detta. Ett sätt som jag tror kan vara bra är att faktiskt ta ut kontanter och ha istället. Så jag alltid handlar med kontanter istället för med kortet. Då blir alla inköp lite mer riktiga än när man bara slår in koden. Dessutom erfor jag denna effekt när jag sålde Buppen här om månaden. Då gled jag runt med rätt mycket kontanter utan att göra av med dom. Detta tål att tänkas på!

Och det senaste året har varit frosseri i spenderande, 2013 kommer bli ett år med mycket mindre utsvävningar helt klart. Skönt på ett sätt, mest för att jag vill spara pengar för att åka iväg på resor! 🙂

Det här med att ha semester 2.

Var var jag?! Justja, jag landade på Landvetter Måndagen den 27e Augusti. Till historien hör väl att jag ett par veckor innan detta fick ett förslag av min vän Magnus att “Hörru, Henke, du ska inte med mig och Patrik till fällen och vandra i sommar?! Nån gång i slutet av Augusti!”. När vi väl kollat vilka datum det var så visade det sig att det var sista veckan i Augusti som de hade tänkt sig… Och det var ju då jag kommit hem från Holland, PERFEKT!

Magnus, som residerar i Malmö, har tagit tåget upp till Göteborg. Min syster som ändå ska hämta mig på Landvetter har svängt in till Göteborg för att plocka upp Magnus också, så de båda hämtar mig på Landvetter.

Vi kommer fram till Mariestad vid 23-tiden. Patrik, som residerar i Oskarshamn, har då kört upp till Mariestad och väntar på oss vid parkeringen. Vi går upp till mig, packar om alla våra grejer till ryggsäckarna och sedan sover vi. Klockan 07.00 morgonen efter går bilen upp mot Jämtland.

Klockan 17.30, 80 mil norröver så går det en kall kår upp för min rygg. Tankarna rullar och gnager och härjar, “fan grabbar, detta var inte bra” säger jag och ställer mig på närmsta parkering. De undrar vad det är. “jag tror jag har glömt något hemma”. Jag går ur bilen och till bagaget, rotar runt i väskan och mina farhågor var besannade. “Alltså, ni vet.. mina regnkläder? De ligger hemma i Mariestad”.  Tokigt värre, planen är nu att köpa nytt regnställ när vi kommer till Åre, vilket är 5 mil bort, och hoppas att något ställe fortfarande har öppet. Väl där så är allt stängt och öppnar inte förrän 10 morgonen efter.

Vi hade planerat att börja vandringen vid 8-tiden på Onsdagsmorgonen, detta blev dock uppskjutet då vi var tvugna att åka tillbaka till Åre (ca 1 timma från fjällstationen) för att jag skulle kunna köpa nya regnkläder. De hade på stationen också men det hade kostat mig 4 ostrukna lakan. I Åre fick jag grejer för en fjärdedel av det priset!

Vi kom iaf iväg vid 12-snåret på Onsdagen och började vår vandring. På Fredagen kom vi tillbaka till fjällstationen efter att ha rantat runt cirkus 5 mil. Ruskigt underbart var det även fast vädret kunnat vara bättre, första dagen var helt magiskt fin, andra dagen blåste det jättemycket och regnade och tredje dagen mest mulet!

Orginalplanen var att åka hem på Lördagen, men vi kom till fjällstationen så pass tidigt på Fredagen att vi sket i det och satte oss i bilen och körde hem samma dag. Runt midnatt var vi hemma i Mariestad och däckade instant.

En jävligt trevlig vecka var tillända, senare under Lördagen så begav sig Magnus och Patrik hem till sina delar av Sverige och jag försökte slappna av på min sista semesterdag!

Det jag tycker är mest fascinerande här är att Måndagen den 27e Augusti klockan 19:00 så var jag i Bryssel. Tisdagen den 28e Augsuti klockan 19:00 så var jag på en fjällstation en timma väster om Åre. Vi lever i en väldigt liten värld.

Bryssel - Storulvån

Bryssel – Storulvån

Det här med att kunna koppla bort sitt jobb.

Jag har funderat på det här när man ser det som positivt att “kunna släppa jobbet helt när man är ledig”. Även jag använder detta uttryck rätt ofta och då i positiva ordalag. Som att ett jobb är bra när man kan släppa det när man väl går hem. Jag har på senare tid funderat på om det verkligen är så eller om det faktiskt är bättre när man inte riktigt kan släppa sitt jobb när man går hem.

Jag är yrkesskadad av att ha arbetat i matbutiksbranschen så pass länge som jag ändå gjort. Det kliar lite i fingrarna när jag är inne i andra butiker och ser att hyllor inte är frontade o.s.v. Här om veckan var jag i en affär med en kompis, vi skulle bara ha något litet har jag för mig, men jag sa “Vänta lite”. Efter detta så gick jag bort till charkavdelningen för att kika lite på hur de hade lagt upp sin avdelning och så. För inspiration och idéer för mitt eget jobb. Min väns reaktion var väl mer att “Hur fan orkar du kolla i varje butik!”. Jag vet inte riktigt men jag tror jag orkar bara för att jag tycker det är roligt!

Man måste alltid hitta stolthet i det man arbetar med, göra sitt bästa och försöka utveckla sig så mycket som möjligt. Detta är något jag kommit underfund med på senare år. Och att ett jobb skulle vara bättre än något annat är bara rent skitsnack.  Har otroligt svårt för folk som ser ner på andra yrkesgrupper, arrogans är bland det osexigaste som finns. Detta gäller inte bara yrkesgrupper utan personer över lag. Spelar ingen roll om man är fattig eller rik, tjock eller smal, svart eller vit, alla är vo folk.

Det spelar ingen roll vad man jobbar med bara man tycker om det man gör och att man har bra arbetskamrater. Resten är bara lullull. Tycker man inte om sitt jobb så tar man sig ur det och hittar något annat, utbildar sig eller vad som helst. Man skapar helt enkelt sitt eget öde!

Jävligt mycket lättare att skriva detta än att göra, men det är sant oavsett.

Det här med att boka flyg.

Jag bokade min resa till Holland redan i Maj, allt för att få en så billig biljett som möjligt. Man är väl ekonomisk av sig?

Jag skulle till Holland så jag kände att “Då ska jag flyga till Amsterdam! WEEE”. Började titta på lite flygbiljetter från Arlanda till Amsterdam. Det var inga som helst problem att ta sig från Landvetter till Amsterdam inte, bara det att man var tvungen att mellanlanda i Frankfurt… Det tyckte jag var lite väl onödigt. Som tur var så hade Sten (som jag skulle hälsa på) meddelat att jag lika gärna kan flyga till Bryssel som Amsterdam då det ungefär är lika långt till de båda flygplatserna från där han bor.

Så jag tittade på biljetter från Landvetter till Bryssel. Perfekt det var heller inga problem! Men även här var det en mellanlandning. Mellanlandningen var i AMSTERDAM. Vafan är det om! Vill jag åka till Amsterdam så måste jag byta i Frankfurt, men vill jag åka till Bryssel så måste jag byta i Amsterdam?

Ett tag så tänkte jag ta det planet och sedan hoppa av i Amsterdam, gå av planet och aldrig se mig om! Hade dock ingen aning om det ens var möjligt så jag skippade den idén ganska snabbt :(. Tillslut hittade jag ett direktflyg till Bryssel från Landvetter som jag tog, som dessutom var ett par hundra billigare också. Men ändå. Vafan är det om 🙂

Det här med att ha semester.

Jag tog en ganska kort men intensiv semester i somras, 11 dagar för att vara exakt. Det gäller att få in så mycket som möjligt under sin semester kände jag och det måste jag väl påstå att jag lyckades med.

Under min tid i Kanada så träffade jag folk från hela världen, jag skojar inte ens, det var verkligen hela världen. Vänner är bra att ha för de kan man hälsa på. Jag var och hälsade på en vän från Holland under de första dagarna av min korta semester .Semestern började på Torsdagen den 24e Augusti.

Torsdagen den 24e Augusti klockan 17:00 lyfte planet från Landvetter med destination Bryssel i Belgien. Där hämtade min vän Sten upp mig och därefter körde vi till Holland där han bor. När vi väl kommit fram var det mörkt och det blev mest ta det lugnt som gällde. Men räds ej kära läsare! Du läste rätt att jag åkt till Holland och helt enligt dina fördommar så kan jag med glädje berätta att jag, inom 2 timmar från att ha kommit över till Holland, satt på en cykel och cyklade runt på deras välutvecklade cykelvägnät.

Det var en väldigt bra helg, var där från Torsdag till Måndag och jag fick mig en rejäl rundtur i Holland, såg lite dammar, vindkvarnar, cyklar, prostituerade, fotboll och coffeeshops.

Fredagen var en massa bilåkande. Lördagen var en heldag i Amsterdam som avslutades med att vi såg en fotbollsmatch där Ajax vann stort och stämningen var helt sjuk! Söndagen var också en hel del bilåkande, och till min enorma förvåning så är inga affärer öppna på Söndagar i Holland. Inte ens mataffärer, enbart restauranger och kaffér. Riktigt skönt på ett sätt men rätt så udda när man är van vid att allt är öppet… Tragiskt nog så var min första reaktion “men… vad gör ni på Söndagar?”. Måndagen blev en rundtur i Belgien där vi besökte Antwerpen och lite rundåkning i Bryssel!

Jag landade i Göteborg 21:00 på Måndagen den 27e Augusti efter en riktig toppenhelg, tack Sten!

Det här med att köpa bil.

Tror inte att jag nämnt det här än, jag har bytt bil. Jag tröttnade på “Buppen” och bestämde mig för att göra en uppgradering. Vi får se hur länge uppgraderingen kommer att gälla. Planen är att behålla bilen till våren och sedan göra en utvärdering över hurvida det är värt att ha kvar den med tanke på kostnaderna som den tillför.

Själva bilköpet blev ett impulsköp. Min bror hade hämtat upp “Buppen” från verkstaden och kört in den till mig, när jag skulle köra hem honom så sa jag “Vi ska inte åka och kolla om det finns någon bil?” Klart att han tyckte det. Kom till en bilhandlare och såg ögonstenen där den stog i all sin “glans” och ropade på mig. Nästa dag var den min. Saab 93. Jag har haft SAAB som favoritbil sedan den nya modellen kom i början av 00-talet. Jag och Simon åkte ut och provkörde dom och hade oss, så min inre 20åring blev väldigt glad över inköpet. 29åringen som faktiskt köpte den funderade på om det verkligen var nödvändigt men tyckte ändå att det var riktigt skönt 🙂

Kan väl även tillägga att det, efter att jag införskaffat min kombi, så gick det troll i mina vänner och två av dem också skaffade kombis. Jag kallar mig en trendsättare!

Se Andras Avundsjuka Blickar

Det här med att bli gammal.

Det är lite lustigt att en siffra kan ha så stor betydelse men ändå ingen betydelse alls. Jag firade min 30årsdag nu i Lördags och ingenting har ändrats sedan dess. Som varje år så blir det som ingen skillnad. Ingen alls!

Det enda jag känner är att dagar, veckor och år går fortare och fortare, och det har de gjort stadigt sedan jag fyllde 20. De ökade även hastighet något enormt efter att jag fick brorsbarn. När man ser hur fort barn växer så inser man hur snabbt tiden går. Inte konstigt paniken kommer springandes, för hur ska jag hinna med allt som jag vill göra?